عنوان خبر :  در مراسم هفته صرفه جویی در مصرف آب: از دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان تقدیر شد


همایش صرفه‌جویی در مصرف آب با حضور معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری گلستان، رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، مدیرعامل محترم شرکت آب منطقه‌ای گلستان و مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری گلستان برگزار شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گلستان در این آیین گفت: تنها ۳ درصد آب موجود در کره زمین شیرین است که از این میزان نیز سه‌چهارم آن یخ‌های قطبی است. محققان معتقدند که تا ۲۵ سال آینده، نیمی از جمعیت جهان با کمبود آب شیرین روبه‌رو می‌شوند.

 ابراهیم کریمی، با اشاره به اینکه یک‌سوم جمعیت جهان به آب شیرین دسترسی ندارند، افزود: در نواحی روستایی تنها ۲۹ درصد دسترسی به آب شیرین دارند. سه‌چهارم بیماری‌هایی که انسان دچار آن می‌شود، به‌واسطه فقدان آب آشامیدنی سالم است.

وی بیان کرد: میزان هدر رفت آب شرب در ایران ۲۸ تا ۳۰ درصد است اما میانگین جهانی این میزان، ۹ تا ۱۲ درصد است. این مسئله نشان می‌دهد که هدر رفت آب در ایران بسیار سنگین است.

 ایشان با اشاره به مصرف بالای آب در بخش کشاورزی و خصوصاً کشت شالی، گفت: موضوع کشاورزی نیز اهمیت زیادی دارد و باید با هم‌افزایی، راهکاری پیدا کرد که هم آب با بحران مواجه نشود و هم بتوانیم کشاورزی داشته باشیم.

 رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان نیز در این همایش گفت: در این دانشگاه استفاده از آب‌ها نامتعارف را در دستور کار قرار دادیم و در این راستا به هیچ عنوان از آب شهری برای آبیاری فضای سبز استفاده نمی‌کنیم.

دکتر نجفی‌نژاد افزود: جمع‌آوری آب باران، ایجاد شبکه جمع‌آوری آب‌های سطحی و استفاده از گونه‌هایی در فضای سبز که آب کمتری مصرف می‌کنند، از دیگر روش‌های صرفه‌جویی در مصرف آب در این دانشگاه بوده است.

وی خاطر نشان کرد: با این روش‌ها حدود ۱۰۰ هزار مترمکعب آب جمع‌آوری و در مصارف غیربهداشتی مورداستفاده قرار می‌دهیم.

گفتنی است: در پایان این مراسم از دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان به جهت استحصال و جمع‌آوری آب باران وصرفه‌جویی در مصرف آب با اهداء لوح تقدیر قدردانی شد.

در بخشی از لوح تقدیر اهدایی، خطاب به دکتر نجفی‌نژاد آمده است: همت والای حضرت‌عالی و سازمان تحت امر شما در استحصال و جمع‌آوری و استفاده از آب باران که منجربه صرفه‌جویی آن سازمان در مصرف آب شده است و همچنین گام بلندی که در فرهنگ‌سازی استفاده بهینه  از آب باران داشته‌اید کمال قدردانی و سپاس را ابراز داشته و این لوح سپاس، جهت اجرای این اقدام ارزنده، تقدیم حضور شایسته‌تان می‌گردد.

 امید است چنین اقداماتی در سایر ادارات و نهادها نیز ترویج، فرهنگ‌سازی و اجرا شود.

 تاریخ ارسال خبر :   09 تیر 1400 - 10:51    |     تعداد بازدید :   281
 ارسال کننده :   روابط عمومی    |      کد خبر :   10377
 کلید واژه ها :   دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
نظر شما

حاصل عبارت  21 + 5 :