عنوان خبر :  نشست خبری تیم مطالعات طرح نجات خلیج گرگان برای ارائه نتایج طرح برگزار شد.


نشست خبری تیم مطالعات طرح نجات خلیج گرگان برای ارائه نتایج طرح با حضور تیم مطالعاتی از پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی، دکتر نجفی‌نژاد، رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان و حضور وبیناری دکتر علیزاده، مجری طرح مطالعاتی، هفتم تیرماه، در سالن اندیشه دانشگاه علوم کشاورزی ومنابع طبیعی گرگان برگزار شد.

رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان در این کنفرانس خبری با بیان اینکه یکی از موضوعات و مسائل مهم استان گلستان، احیای خلیج گرگان است گفت: خلیج گرگان به عنوان یک اکوسیستم آبی پیچیده و سرمایه ملی کشور، نقش زیادی در موضوعات محیط زیستی استان گلستان و سایر استان‌های همجوار دارد.

 دکتر نجفی‌نژاد افزود: خلیج گرگان ارائه دهنده خدمات محیط زیستی فراوانی به استان گلستان است و همواره نقش زیادی را در ایجاد تعادل در منطقه ایفا کرده و می نماید.

وی تصریح کرد: در پنجاه سال گذشته، خلیج گرگان دچار تغییراتی در عمق و سطح شده است و متاسفانه در سال‌های اخیر شاهد تشدید آن هستیم که به همین منظور مطالعات علمی و پژوهشی در راستای احیا و حفظ آن در دستور کار دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها برای ارائه راهکارهای کوتاه‌مدت و بلندمدت قرار گرفته و مطالعات علاج‌شناسی آن به پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی با همکاری دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان و دانشگاه صنعتی شریف واگذارشده است.

در ادامه این نشست، مجری طرح مطالعه نجات خلیج گرگان به ارائه نتایج مطالعات علاج شناسی خلیج گرگان پرداخت و در این خصوص گفت: سه عامل کاهش تراز آب، فشار انسانی و تغییر اقلیم که افزایش دما و کاهش بارش را به همراه داشته، باعث بروز مشکلات کنونی خلیج گرگان شده است.

دکتر علیزاده بیان داشت: در ستاد ملی احیای خلیج گرگان، ۲۴ پروژه مطالعاتی و تحقیقاتی تعریف شده که یکی از این پروژه‌ها با همکاری استانداری گلستان، توسط پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی ایران انجام شده و در این خصوص مطالعات میدانی، شبیه‌سازی جدید، تشکیل بانک اطلاعاتی از مجموعه داده‌های هواشناسی، آب‌شناسی، داده‌های موج، داده‌های رسوبی و ... صورت گرفته است.

وی تغییرات فصلی، امواج شدید سونامی، بیلان آب، کاهش آب رودخانه‌ها، افزایش میزان تبخیر آب و رژیم باد را از عوامل موثر بر تغییر تراز آب بیان کرد و گفت: در سال‌های اخیر، میزان تبخیر آب و مصرف آب در حوزه آبخیز افزایش یافته که خود باعث کاهش تراز آب شده است.

ایشان تصریح کرد: خلیج گرگان ۴۸۰ کیلومتر مربع وسعت دارد و در سال، ۷۵۰ میلی متر از آب آن تبخیر می‌شود و شوری آن نسبت به دریای خزر به مراتب بیشتر است.

دکتر علیزاده بیان داشت: نتایج مطالعات نشان داد در خلیج گرگان سرعت جریان به شدت پایین بوده و نرخ رسوب گذاری در این منطقه بسیار بالا و عمده جریان‌ها در آن وارد‌ شونده هستند.

وی با اشاره به اینکه در مطالعات صورت گرفته مدلسازی‌های موج، جریان و چرخه آب و مدلسازی جوی انجام شده است گفت: در مدل‌سازی جوی انجام شده نتایج حاصله بیانگر این بود که در صورت خشکی خلیج گرگان با توجه به رسوبات بالای آن، این منطقه به منشاء غبار محلی تبدیل خواهد شد که تا ۵۰ کیلومتر اطراف خود این غبار را پخش خواهد کرد.

 دکترعلیزاده در خصوص نتایج مدل‌سازی جریان و چرخه آب گفت: این مدل‌سازی نشان داد وقتی ورودی خلیج گرگان تعریض و تعمیق شود تبادل آب بهبود یافته و با کاهش ماندگاری آب و افزایش سرعت جریان باعث می‌شود که کیفیت آب خلیج گرگان بهبود یابد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: انجام لایروبی برای افزایش سطح و عمق خلیج گرگان اثربخش نیست ولی به منظور تبادل بهتر آب دریای خزر با خلیج گرگان و جلوگیری از رشد بی رویه گیاهان دریایی و در نتیجه بسته شدن دهانه خلیج و به منظور بهبود کیفیت آب خلیج گرگان انجام لایروبی باید صورت گیرد.

 گفتنی است: خبرنگاران رسانه‌های گروهی استان در پایان این نشست به بیان سوالات خود پرداختند که به آنها پاسخ داده شد.

 تاریخ ارسال خبر :   09 تیر 1401 - 14:30    |     تعداد بازدید :   385
 ارسال کننده :   روابط عمومی    |      کد خبر :   16137
 کلید واژه ها :   دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
نظر شما

حاصل عبارت  15 + 3 :