عنوان خبر :   به مناسبت هفته منابع طبیعی و به میزانی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان صورت گرفت: تجلیل از زارعین چوب و تولیدکنندگان نهال استان گلستان


به مناسبت هفته منابع طبیعی و با همکاری دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان و اداره کل منابع طبیعی استان گلستان، آیین تجلیل از زارعین چوب و تولیدکنندگان نهال استان گلستان، شنبه، بیستم اسفند ماه در سالن اندیشه دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان برگزار شد.

 رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان در این آیین ضمن تبریک اعیاد شعبانیه و هفته منابع طبیعی با بیان اینکه ایران کشوری فقیر به لحاظ پوشش گیاهی است گفت: سرانه پوشش گیاهی در کشور ۰/۷ هکتار بوده که بسیار عدد پایینی است و نشان دهنده فقر پوشش گیاهی در کشور است.

 دکتر شتایی با اشاره به اینکه طبیعت منشا خیر و برکت زیادی برای انسان بوده و انسان در زندگی همواره نیازمند استفاده از طبیعت است تصریح کرد: مصرف چوب یکی از مصارف انسانی از طبیعت است و در کشور سرانه مصرف چوب ۰/۲ متر مکعب اعلام شده است.

 وی افزود: بر اساس آمارهای منتشر شده، کارخانجات و صنایع کشور نیازمند ۱۲ میلیون متر مکعب چوب هستند اما با توجه به سرانه پایین پوشش گیاهی در کشور، تامین آن محدود است و جنگل‌های کشور می‌توانند تنها حدود ۱۰ درصد از نیاز چوب کارخانجات و صنایع کشور را تأمین کنند.

 رئیس دانشگاه با اشاره به برنامه‌های تدوین شده توسط دولت در برنامه ششم مبنی بر توقف بهره‌برداری از جنگل‌های شمال کشور، ارائه تسهیلات بانکی برای زراعت چوب و تولید نهال و واردات چوب در کشور گفت: با توجه به چالش‌های موجود در واردات چوب از جمله مسائل مربوط به قرنطینه محموله‌های چوبی، تامین منابع ارزی جهت واردات و تحریم‌های بانکی، نیاز است با برنامه‌ریزی درونی و ارائه راهکارهای بومی و استفاده از ظرفیت‌های مردمی در زراعت چوب، در جهت تامین چوب کشور اقدام کرد.

دکتر شتایی با تاکید بر ضرورت افزایش سطح زراعت چوب در کشور بیان داشت: افزایش سطح زراعت چوب در کشور ضمن پیشگیری از قاچاق چوب، در افزایش فضای سبز کشور و به تبع آن افزایش کارکرد‌های اکولوژیکی در زمینه ترسیب کربن و کاهش فشار بر جنگل‌ها و منابع طبیعی موثر خواهد بود.

وی آب بر بودن زراعت چوب با توجه به موقعیت جغرافیایی کشور و زمان بر بودن دوره بازدهی اقتصادی آن نسبت به سایر کشت‌ها، هزینه بالای کاشت، داشت و برداشت و همچنین کمبود حمایت‌های دولت در بخش سرمایه‌ای و بانکی را از جمله چالش‌های زراعت چوب در کشور بیان کرد و افزود: حمایت‌های جدی و با برنامه از زراعت چوب و وجود پشتوانه جدی مدیریتی در این حوزه، اقتصادی و رقابتی نمودن زراعت چوب، تخصیص اراضی برای زراعت چوب توسط منابع طبیعی و ارائه تسهیلات کم بهره به زارعین از راهکارهای برطرف کردن چالش‌های موجود در حوزه زراعت و چوب هستند.

 دکتر شتایی در پایان زراعت چوب را یکی از شاخه‌های پرسود کشاورزی در دنیا بیان و بر استفاده از ظرفیت جوامع روستایی، مسیرهای بین‌شهری و ... در جهت کاشت درخت تأکید کرد.

 سپس مدیرکل منابع طبیعی استان گلستان با بیان اینکه هر ساله در سطح کشور هفته منابع طبیعی از پانزدهم لغایت بیست‌ویکم اسفندماه برگزار می‌شود و پانزدهم اسفند به عنوان روز درختکاری مطرح است گفت: همه ساله مسئولین نظام در روز درختکاری، به صورت نمادین به کاشت درخت می‌پردازند و امسال رهبر انقلاب ضمن کاشت سه اصله نهال، بر تحقق کاشت یک میلیارد درخت طی چهار سال به همت همه آحاد ملت تأکید کرد.

 دکتر سلامتی با اشاره به قرار گرفتن کشور در منطقه خشک و نیمه خشک در جهان گفت: کشور ایران دارای ۷ درصد فضای جنگلی است که بسیار کم بوده و نیاز است تا همه ملت ایران در توسعه عرصه جنگی کشور نقش‌آفرینی کنند.

 وی با بیان اینکه ۶۸ درصد استان گلستان را عرصه‌های منابع طبیعی دربرگرفته است تصریح کرد: استان گلستان با ۷۵ هزار هکتار جنگل‌کاری به عنوان نمونه‌ای شاخص در کشور مطرح است.

مدیرکل منابع طبیعی استان گلستان با اشاره به مصوبه مجلس شورای اسلامی در سال ۹۶ مبنی بر توقف طرح جنگل‌کاری و جایگزینی طرح تنفس جنگل‌ها گفت: با توجه به اینکه پتانسیل مصرف چوب صنایع چوبی کشور از میزان تولید آن بیشتر است، نیازمند برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری صحیح در جهت تولید چوب مورد نیاز کشور هستیم.

 گفتنی است: در این نشست زارعین و تولیدکنندگان نهال استان گلستان به ارایه نقطه نظرات خود پیرامون مسائل، مشکلات و چالش‌های پیرامون زراعت چوب و تولید نهال در استان پرداختند.

در پایان این آیین به پاس زحمات و تلاش‌های زارعین چوب و تولید کنندگان نهال استان از آنان با اهدای لوح تقدیر و نشان یادبود دانشگاه تجلیل شد.

خبر