عنوان خبر :  به مناسبت هفته منابع طبیعی و روز درختکاری؛ پویش درختکاری و کاشت نهال در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان برگزار شد.


به مناسبت آغاز هفته منابع طبیعی و روز درختکاری، پویش درختکاری با هدف ترویج و توسعه فرهنگ درختکاری، با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین طاهری، مسئول دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان گلستان ، اعضای هیأت علمی، کارمندان و دانشجویان، امروز پانزدهم اسفندماه در محل ضلع شرقی سردر جدید پردیس دانشگاه برگزار شد.

  معاون اداری، مالی و توسعه منابع دانشگاه در این مراسم ضمن تبریک روز درختکاری به بیان اهمیت کاشت درخت از جنبه‌های دینی پرداخت و گفت: در دین اسلام حفاظت و نگهداری از درخت همواره مورد تاکید بوده و شکستن حتی یک شاخه درخت نکوهش شده است.

 دکتر نصرالله‌نژاد قمی با بیان اینکه در مسائل دینی از طبیعت به عنوان یک موجود زنده یاد می‌شود عنوان داشت: ترویج و توسعه فرهنگ درختکاری تنها ارتباط با جامعه دانشگاهی نداشته و همه آحاد جامعه باید در این حوزه فعال باشند.

وی با بیان بر اینکه تمام اجزای موجود در طبیعت به عنوان ذخایر ژنتیکی محسوب می‌شوند، بر پرهیز از دستکاری انسان در طبیعت تأکید کرد.

 سپس مسئول دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان گلستان با بیان اینکه در فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی بحث درخت و درختکاری مسئله‌ای است که همواره مورد تاکید قرار داشته گفت: بر اساس آیات و روایات درخت به عنوان موجودی زنده و دارای شعور است قطع آن مذمت شده است.

  حجت الاسلام والمسلمین طاهری افزود: بر اساس روایات یکی از اسباب عذاب الهی قطع درختان مثمر است.

 وی با اشاره به روایت دیگری در خصوص اهمیت جایگاه حفظ درخت در اسلام، ترک آزار به دیگران، احترام به بزرگان، صله رحم و دوری از قطع درختان را از نکات اثرگذار بر افزایش طول عمر انسان بیان کرد.

حجت الاسلام والمسلمین طاهری در پایان یکی از مسئولیت‌های دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان را ترویج توسعه فرهنگ درختکاری در جامعه بیان کرد.

 سپس دکتر رفیقی، از اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان با بیان برنامه‌های دانشگاه در حوزه درختکاری در هفته منابع طبیعی گفت: در نظر داریم تا امسال همچون سال گذشته دو روستای نودیجه و گوزن فارس (از روستاهای اطراف شهر گرگان) را درختکاری کرده و مردم این روستاها را در این کار همراه کنیم.

 وی یکی از وظایف دانشگاه در کنار پرداختن به مباحث علمی و تحقیقاتی را توجه به بعد ترویجی و فرهنگ‌سازی به خصوص در حوزه کشاورزی و منابع طبیعی بیان کرد.

 دکتر رفیقی در پایان خاطر نشان کرد: در کشور مقرر شده طی چهار سال تعداد یک میلیارد درخت کاشته شود و استان گلستان متولی کاشت ۹۰ تا ۱۰۰ میلیون درخت در استان است.

 گفتنی است در پایان این مراسم از کارکنان فضای سبز دانشگاه به واسطه تلاش و زحمات آنان در یک سال اخیر، با اهداء لوح تقدیر قدردانی بعمل آمد.

 تاریخ ارسال خبر :   15 اسفند 1401 - 19:05    |     تعداد بازدید :   489
 ارسال کننده :   روابط عمومی    |      کد خبر :   16681
 کلید واژه ها :   دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان- هفته منابع طبیعی- روز درختکاری- پویش درختکاری
نظر شما

حاصل عبارت  26 + 7 :