عنوان خبر :  به میزبانی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان؛ اولین جلسه کارگروه پژوهشی تحقیقاتی استان گلستان با موضوع بررسی علل و اثرات وقوع ریزگردها و ارائه راهکارهای پیشگیری از آن برگزار شد


اولین جلسه کارگروه پژوهشی تحقیقاتی استان گلستان با موضوع بررسی علل و اثرات وقوع ریزگردها و ارائه راهکارهای پیشگیری از آن در استان، یکشنبه، چهاردهم مردادماه با حضور دکتر شتایی، رئیس دانشگاه، دکتر عابدی، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان و سایر اعضا در سالن اندیشه دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان برگزار شد.

رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان در این نشست شکل‌گیری کارگروه پژوهشی تحقیقاتی در راستای بررسی پدیده‌های بحرانی از جمله ریزگرد در استان را گام مثبتی دانست و گفت: بررسی این پدیده‌ها با نگاه آسیب‌شناسی علمی و تنظیم اقدامات اجرایی بر اساس نتایج آن می‌تواند در پیشگیری از وقوع اثرگذار باشد.

دکتر شتایی با بیان اینکه وقوع‌ ریزگرد در استان به عنوان یک معضل نوپدید و بحران‌زا تلقی می‌شود افزود: متأسفانه بر اساس تغییرات اقلیمی و آب و هوایی و همچنین خشکسالی‌ها در سال‌های گذشته انتظار داریم در آینده شاهد وقوع بیشتر ریزگرد‌ها در استان باشیم.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه مأمن و ملجأ  مباحث علمی است تأکید کرد: بسیاری از چالش‌های استان می‌تواند در قالب پایان‌نامه‌ها، رساله‌ها و مقالات علمی مورد بررسی علمی قرار گرفته و نتایج آن در اختیار نهاد‌های اجرایی و تصمیم‌گیر گذاشته شود.

رئیس دانشگاه با تأکید بر لزوم همکاری دانشگاه و بخش اجرا در جهت حل معضلات و چالش‌های استان بیان داشت: وقوع ریزگرد در استان دارای منشأ داخلی و خارجی بوده و نیاز است با بررسی و شناسایی دقیق کانون‌های وقوع، اعتبارات مناسب استانی و ملی برای آن اختصاص داده و با برنامه‌ریزی در جهت رفع آن اقدام شود.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان گلستان نیز در این نشست بر مسئولیت همه دستگاه‌ها نسبت به پیشگیری از وقوع چالش‌های محیط زیستی و مخاطرات طبیعی بر اساس ماده یک قانون پیشگیری تأکید کرد و گفت: باید همه دستگاه‌ها و آحاد مردم به این باور برسند که وقوع ریزگرد یک چالش جدی و اصلی برای استان است و همه در جهت پیشگیری و رفع آن تلاش مسئولانه داشته باشند.

دکتر عابدی با اشاره به ضرورت پیگیری علل خشکی تالاب گمیشان، بر تشکیل شورا با حضور تمامی دستگاه‌های ذیربط در استان گلستان در جهت رفع چالش تأکید کرد.

وی هدف از قرار دادن دبیرخانه کارگروه پژوهشی تحقیقاتی استان گلستان با موضوع بررسی علل و اثرات وقوع ریزگردها و ارائه راهکارهای پیشگیری از آن در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان را مدیریت توأم علمی و اجرایی مخاطرات طبیعی در استان بیان کرد و تبادل اطلاعات بین دستگاه‌های مختلف اجرایی استان با دانشگاه را ضروری دانست.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان گلستان در پایان استقرار ایستگاه‌های سنجش گرد و غبار در استان را یک مطالبه جدی در استان بیان کرد و بر پیگیری جهت انجام آن توسط مدیران استانی تأکید کرد.

گفتنی است: در این کارگروه، اعضای حاضر به ارائه گزارش اقدامات صورت گرفته توسط دستگاه متبوع خود در خصوص پیشگیری از وقوع ریزگرد و بیان نقطه نظرات، پیشنهادات در این زمینه پرداختند.

 تاریخ ارسال خبر :   15 مرداد 1403 - 11:51    |     تعداد بازدید :   111
 ارسال کننده :   روابط عمومی    |      کد خبر :   17714
 کلید واژه ها :   دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان- شورای پیشگیری از وقوع جرم استان- ریزگرد- کارگروه علمی تحقیقاتی
نظر شما

حاصل عبارت  27 + 8 :