تاریخ : شنبه 10 خرداد - فارسی | En
وزیر علوم: روابط عمومی وجود و اثرگذاری یک سازمان در جامعه را نشان می دهد

نشست مجازی مدیران روابط عمومی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور با حضور دکتر منصور غلامی، وزیر علوم، دکتر محمدتقی نظرپور، معاون اداری، مالی و منابع انسانی، دکتر علیرضا عبداللهی نژاد، مدیرکل روابط عمومی وزارت علوم و حدود ۱۰۰ تن از مدیران روابط عمومی دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری کشور برگزار شد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در نشست مجازی با تبریک روز ارتباطات و روابط عمومی گفت: روابط عمومی، وجود و اثرگذاری یک سازمان را در جامعه اعلام می‌کند.

دکتر غلامی افزود: امروزه با توجه به توسعه فناوری‌های اطلاع‌رسانی در اشکال مختلف، همگان در معرض اطلاعات گوناگون قرار می‌گیرند،در این راستا، وظیفه روابط عمومی‌ها به خصوص در این روزهای حساس شیوع کرونا، شفاف‌سازی و اطلاع‌رسانی صحیح و به موقع است تا از انتشار اخبار نادرست، شایعات و اخبار برنامه‌ریزی شده جلوگیری شود.

وی اضافه کرد: دانشگاه‌ها در سال‌های اخیر فعالیت‌های بسیار خوبی در زمینه رشد و توسعه کشور انجام داده‌اند و در چند ماه اخیر هم در بحث بیماری کرونا، اخبار مناسبی از حضور و ورود مراکز آموزش عالی و پژوهشی و شرکت‌های دانش بنیان در این حوزه در رسانه‌ها و صدا و سیما منتشر شده است.

وزیر علوم با بیان اینکه مردم از دانشگاه‌ها و مراکزآموزش عالی انتظار خدمات و فعالیت بیشتری دارند، گفت: در این راستا روابط عمومی‌های این مراکز علمی باید بسیار ظریف و دقیق عمل کنند. شما باید دستاوردهای گسترده علمی و فناوری دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی کشور را به موقع و به درستی انتشار دهید.

وی با اشاره به گسترش ظرفیت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات در دانشگاه‌های کشور گفت: دانشگاه‌ها باید به روابط عمومی‌های‌شان توجه خاص داشته باشند و از ظرفیت‌های مختلف آنچه موجود هست و یا می‌توان ایجاد کرد، استفاده بهینه کنند.

در ادامه معاون اداری و مالی وزارت علوم بر لزوم توجه به نقش و جایگاه حوزه روابط عمومی در دانشگاه‌ها تأکید کرد و گفت: هزینه کردن در روابط عمومی، سرمایه گذاری است و نگاه ما به حوزه روابط عمومی باید متفاوت از سایر حوزه‌ها باشد و دقت و حساسیت زیادی را دراین حوزه به‌کار ببندیم.

دکتر نظرپور روابط عمومی را ویترین تمام عیاری از جایگاه و نحوه عملکرد یک دستگاه برشمرد و افزود: هر چه بیشتر در حوزه روابط عمومی هزینه کنیم به مثابه آن است که برای آن سازمان یا دستگاه بیشتر سرمایه‌گذاری کرده‌ایم و مهم آن است که همه اتفاقات و رویدادهای یک دستگاه در دستور کار مدیران روابط عمومی قرار گیرد و توجهات تنها به بخش‌های مدیریتی یک دستگاه معطوف نشود..

 مدیرکل روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در این نشست مجازی با بیان اینکه در دوران پرچالش کنونی، مردم و مسئولان باید بیش از گذشته در جریان اقدامات ارزشمند استادان، دانشجویان، صاحبنظران و پژوهشگران دانشگاهی و نهاد آموزش عالی در حل مشکلات و ارائه راه حل های برون رفت از بحران های کشور قرار گیرند، تاکید کرد: راهبرد اصلی اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، استفاده از همه ظرفیت ها برای بازتاب درست، دقیق و بهنگام دستاوردهای آموزش عالی است.

مشاور وزیر علوم با اشاره به اقدامات روابط عمومی دانشگاه‌های سراسر کشور در دوران بحران کرونا گفت: در سه ماه اخیر با همکاری روابط عمومی دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری سراسر کشور و تولید محتواهای مناسب از دستاوردهای گرانسنگ بدست آمده در تشخیص، پیشگیری و مقابله با ویروس کووید ۱۹ هم مسئولان و هم افکار عمومی بیش از پیش به جایگاه و مرجعیت نهاد علم و فناوری و دانشگاه‌های کشور در حل مشکلات و معضلات اساسی مردم پی برده‌اند و در این مسیر قطعاً همکاری رسانه‌های کشور از جمله صدا و سیما مؤثر بوده است.

وی اضافه کرد: فعالیت حرفه‌ای روابط عمومی در خانواده بزرگ آموزش عالی و اطلاع رسانی مطلوب‌تر، دقیق‌تر و باکیفیت تر، قطعاً جایگاه روابط عمومی‌ها را در نظر مسئولان دولتی و مردم تغییر خواهد داد.